tiistai 10. huhtikuuta 2012

Minun orkideat - Mina orkideér

Jostain syystä tiettyihin kukkiin tai kasveihin minulla kestää selkeästi kauemmin lämmetä. Orkideat kuuluu niihin. En jostain syystä (ja syytä en oikeasti tiedä vaikka olen yrittänyt tutkailla sisimpiä tumtemuksiani) ole orkideoista syttynyt. Onhan ne älyttömän kauniita, mutta....
No, vuosi sitten tyttäreni halusi orkidean. Siinä se sitten kukki tovin ja sillai... jostain syystä leikkasin kukkavarret ohjeiden mukaan kun kukinta oli ohi ja noin puoli vuotta sitten pelastin sen hänen pimeästä huoneesta ja siirsin sen etelä ikkunalaudalle. Ja niin siinä sitten kävi että hetken kuluttua se alkoi tehdä uutta vartta ja nyt siinä on mehevät nuput kahdessa kukkavarressa! Tästä innostuin ja nyt orkideoja on jo muutama lisää.
Sain myös joululahjaksi orkidean joka vieläkin kukkii... onko ihan normaalia?

Phalaenopsis

Av nån orsak så tar det helt tydligt en längre tid för mig att börja gilla vissa blommor eller växter. Orkideérna hör till en av dem. Jag har bara inte av nån orsak (och jag vet faktist inte vad de är för orsak, har nog försökt analysera vad de beror på, men nej, kommer inte på var skon klämmer) gilla orkideér. Eller gilla och gilla, visst är de ju jätte vackra, men...
Nå men, för typ ett år sedan ville min äldre dotter ha en orkidé. Den blommade en tid i hennes rum och så... jag klippte av dens blomstänger enligt skötsel råd och räddade den från hennes mörka rum. Nu fick den bo vid söder fönster på fönsterbrädet. Och plötsligt så började den göra nya stänger med en massa knoppar! Klart man blir glad av sånt, eller hur, så nu har de fått flyttat lite fler orkideér till oss.
Förresten, 
fick en orkide lite före jul och den blommar ännu också... är de helt normalt?





Miltoniopsis + Paphiopedilum



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!