lauantai 3. maaliskuuta 2012

Siroliuska-aralia - schefflera arboricola – Paraplyaralia

Tämä Siroliuska-aralia (schefflera arboricola) on mieheni kasvi joka muutti kuusi vuotta sitten ensin meille ja sitten meidän yhteiseen ja nykyiseen kotiin. Se oli minun korkuinen ja viihtyi hyvin kunnes teinityttäreni halusi sen hänen huoneeseen. Siellä ei ole tarpeeksi valoisaa, joten koko latvusto kuoli. Runkoon jäi ainoastaan yksi oksa joka on hengissä. Nyt vaihdoin sille mullat ja siirsin sen valoisempaan huoneeseen. Toivottavasti se selviää.
Eli Aralia viihtyy valossa, ei suorassa auringon paisteessa. Saa kuivua kasteluiden välissä, tykkää sumutuksesta.

Paraplyaralia (schefflera arboricola) är min mans växt och den flytta först till oss och sen till vårt gemensamma och nuvarande hem för sex år sedan. Den var lika hög som jag var lång och trivdes utmärkt, tills min tonårsdotter ville ha den till hennes rum... Där fanns tydligen inte tillräckligt med ljus, så hela dens topp dog. De blev bara en kvist vid liv som hade blad på. Jag bytte ny mylla till den och flytta den i ljusare rum, hoppas den överlever.
Alltså, Paraplyaralian trivs i ljus men inte i direkt solsken. Jag låter den torka mellan vattningarna och duschar den dagligen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!