maanantai 20. helmikuuta 2012

Unelma - asparagus plumosus - Fjädersparris

Kun ostin Unelman (asparagus plumosus) minulle sanottiin että se on vaikea hoitaa. Mitä pienemmät lehdet, sen enemmän vettä ja hoitoa kasvi kuulemma vaatii. No tämä on minun kohdalla osottautunut päinvastaiseksi. Ehkä tykkään ylihoitaa...
Unelma tykkää kosteudesta ja sumuttelusta. Minä pidän sen ruukussa kastelupisaraa, mutta alkuun menin kyllä ihan näppituntumalla joten kyllä se vähän kuivumista sietää.
Unelman on minulla viihtynyt valoisassa, vähän jopa vetoisalla ikkuna laudalla. Välillä se on ollut ruokapöydällä, välillä kellarin suihkutilassa (noin 16-18 astetta, riippuu ulkolämpötilasta).

När jag köpte Fjädersparris (asparagus plumosus) sades de till mig att den är jätte svår skött. Destu mindre blad, destu mera vatten och omvårdnad behöver växten. Nå när de gäller mig så har de visat sig att de växterna trivs bättre än de som borde vara så lätta så lätta. Bevis på överdriven omvårdnad...
Fjädersparris (Drömmen - rakt översatt från finska namnet) tycker om fuktig jord och om att bli duschad. Jag håller en "vattnar droppe" i dens kruka nufötiden så jorden hålls hela tiden fuktig, men i början kände jag bara på den emellanåt, och då kom den nog till att torka lite på ytan. Hos mig har den trivats på ett dragit fönsterbräde som sträcker sig mot söder. Dock har den ibland fått stå på matbordet och ibland i kellarens dusch utrymmen (där c 16-18 grader, beroende på ute temperaturen)

Unelma - fjädersparri, som en Dröm

2 kommenttia:

  1. Ihana! Mulla on samanlainen - kuten mummulla ja äidillänikin oli. Nyt kastelin liikaa ja sen on huonossa hapessa. Jospa kevät sen pelastaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, pidän peukkuja! Mulla on sille kastelupisara niin ei tarvitse hermoilla sen kastelun kanssa.

      Poista

Ilahdun todella paljon kun jätät kommentin! Kiitos!
Jag blir jätte glad när du lämnar en kommentar! Tack!